Enjoying the good life and working hard.. - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Silvie Evers - WaarBenJij.nu Enjoying the good life and working hard.. - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Silvie Evers - WaarBenJij.nu

Enjoying the good life and working hard..

Blijf op de hoogte en volg Silvie

05 September 2016 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo iedereen,

Het is ongeveer twee weken geleden sinds mijn laatste blog, vandaar een nieuwe. Ik heb van verschillende mensen te horen gekregen dat ze met smart wachten op een nieuw blog, nu ga ik deze verzoeken honoreren.
Ik heb de afgelopen twee weken ontzettend veel gedaan. Zoals ik eerder beschreven heb werk ik op verschillende projecten. Ik zal proberen om jullie een goed beeld hiervan te geven, zodat jullie een idee krijgen.
Om half 9 starten wij op Village of Hope, in een halfuur bespreken we de voortgang van ons projecten, krijgen we feedback en bespreken we andere lopende zaken. Heel fijn dat dit elke dag gebeurt, omdat je elke dag tegen veel dingen kan aanlopen. Van 9 tot 1 werken we aan ons projecten. Daarna pauzeren, op dinsdag en dondermiddag doen we sports outreach in de townships, woensdag interactie met kinderen van Village of Hope en vrijdag middag life skills lessen met de kinderen van Rainbow Smiles.
Nu vraag je je af, wat doen jullie bij deze projecten? Voornamelijk doen wij werk voor Village of Hope en Rainbow Smiles. Voor Rainbow Smiles zijn we nu bezig om de activiteiten op een hoger niveau te maken, zodat de jongeren uitgedaagd blijven om lifeskills te blijven leren. Dit is enorm belangrijk, omdat ze deze lifeskills thuis helaas niet krijgen aangeboden.
Voor Village of Hope hebben wij een childplan en family care plan gemaakt. De kinderen die hier komen zijn tussen de 0-7 jaar en kunnen om diverse redenen niet meer thuis wonen. Het is enorm belangrijk dat social workers een plan hebben die de vooruitgang van de kinderen in beeld brengt, een beeld schetsen van de familie enz.
Voor de ouders is het ontzettend moeilijk om hun kinderen bij ons te plaatsen. Wij streven ernaar dat het kind na 3 maanden terug keert naar de familie, daarom hebben we een family care plan gemaakt. Hier worden doelen opgesteld, actieplan, activiteiten voor ouders en kind, etc. Dit allemaal hadden ze nog niet tot hun beschikking, maar is erg belangrijk!
Op donderdag heb ik een meeting gehad bij een andere organisatie, deze organisatie werkt vooral aan crisis situaties. En ik kan je vertellen, dat zijn er veel.. Ik dacht dat ik Grabouw zo'n beetje kende, maar ze gaf ons een tour van haar werkgebied en zo ontdekte we weer nieuwe townships..

Afgelopen vrijdag ben ik tevens meegeweest naar de ''souprun''. In verschillende restaurants wordt soep en brood verzameld. Dit wordt elke vrijdag gebracht naar de townships. Zodra we de township inreden, zag je een glimlach van oor tot oor bij de kinderen. Ze begonnen te rennen naar hun huis en kwamen terug met een tupperware bakje voor de soep. Het was erg mooi om te zien hoe gelukkig ze waren en tegelijkertijd is het ook triest, wetende dat dat die ene kop soep en broodje hun maaltijd voor een dag of zelfs twee kan zijn. Dit is wel de harde realiteit.

Maaar.... Naast hard werken doen we ook ontzettend veel leuke dingen in de weekenden, Zuid-Afrika heeft zo veel te bieden! Aanrader voor iedereen :)
Waar begin ik.. We zijn naar Stellenbosch geweest en hebben daar een heerlijke wijnproeverij gehad en ooooh wat een lekkere wijn. Hier keer ik zeker nog een keer terug. Daarnaast ben ik naar Simonstown geweest, de bekende pinguïns op het strand en natuurlijk heb ik veel selfies gemaakt met ze. Daarna zijn we doorgereden naar Cape Point.. Wij wilde naar kaap die goeie hoop. De weg ernaartoe zag het er nog blauw uit, maar hoe dichterbij we kwamen hoe meer bewolking we zagen. Dit kan alleen mij gebeuren.. Maar ook met bewolking was dit erg mooi, maar ik zal nog een keer terug keren voor een stralende foto (sorry, de bewolkte foto zet ik hier niet op).. We arriveerde daar vrij laat, rond 4 uur en om half 7 moesten we eruit zijn.. Om kwart over 6 moesten we racen naar de uitgang en we hadden heb precies gehaald. NU vraag je je af waarom ga je racen? Nou.. Anders werd het een duur grapje en moesten we 500 rand betalen!

Dit weekend had ik weer een zeer leuk weekend. Zaterdag ben ik naar een marktje in Kaapstad geweest met allerlei kraampje en jeetje wat kunnen die markt verkopers praten. Bij elk nieuw kraampje wordt je opnieuw aangesproken.. Moet je je voorstellen dat er een plein vol staat met kraampjes, op een gegeven moment wordt je er een klein beeeeeetje moe van, klein beeeeeetje maar hoor.
Daarna naar mijn allereerste rugby wedstrijd ooit geweest. WAT EEN SPORT! Na de wedstrijd nog op het veld geweest en vele selfies gemaakt met spelers, kan ook weer van mijn bucketlist af. Vandaag heerlijk naar Waterfront geweest groot winkelcentrum bij de haven. En daar hebben ze ook een heerlijke foodmarket, I LOVE IT!! Ze hadden ook een heerlijke brownie en zoals jullie weten brownies zijn mijn ding. Let me telll youuu it is like heaven. Ze hebben hier een geheim recept denk ik. Volgende keer ga ik op onderzoek uit naar het recept, zodat ik deze kan bemachtigen en kan delen met jullie. To be continued...

Dit ziet eruit als een lang blog... Ik hoop niet te lang, maar laat het me weten als dat zo is.. Dan ga ik het de volgende keer inkorten.
Mocht je een video van mijn stage willen zien om een kleine impressie te krijgen stuur me dan even een berichtje.

baieee dankie vir lesen,

xxxxxxx

  • 05 September 2016 - 20:54

    Mariette:

    Hey Silvie,
    Ja, met smart hebben we gewacht op weer een blog.
    Zo blijven we lekker een beetje op de hoogte.
    Jeetje, wat maken jullie veel mee. Heel indrukwekkend ook.
    Dit zijn ervaringen die je nooit zult vergeten.
    Van de weekenden mogen jullie lekker genieten.

    Baaie dankie voor het verslag.

    kus mama

  • 05 September 2016 - 21:57

    Willy:

    ha die Silvie,

    Leuk om te lezen! Geniet ze, pas goed op jezelf en heel veel succes met de projecten.

    Zorg dat de kinderen en jij met een big smile aan hun village of Hope werken!!

    groet, papa

  • 11 September 2016 - 20:19

    Lindy:

    Haaii silvie,
    Ik heb je blog uiteraard meteen gelezen nadat je 'm geschreven hebt maar zit nu pas achter de computer om rustig te reageren!
    Super leuk om je ervaringen zo te lezen! En met smart wacht ik uiteraard weer op je volgende berichtjes..
    Geniet!!

    Liefs,
    Lindy

  • 15 September 2016 - 11:28

    Trees Demont:

    Super Sylvie,
    Vooral niet inkorten.
    Super , wat je allemaal mee maakt daar in het Afrikaanse land!!!!!
    Zou graag even komen aanwaaien en naar alles te komen kijken!!!
    Geniet ervan en dankie dankie!
    Trees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silvie

Actief sinds 02 Aug. 2016
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 3919

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 12 Januari 2017

Minor in Zuid-Afrika!

Landen bezocht: