Bloggie nummero 3 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Silvie Evers - WaarBenJij.nu Bloggie nummero 3 - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Silvie Evers - WaarBenJij.nu

Bloggie nummero 3

Blijf op de hoogte en volg Silvie

27 September 2016 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hello peopleeee,
Hier is alweer mijn derde reisverslag vanuit het mooie Zuid-Afrika! Ik heb de afgelopen weken natuurlijk niet stil gezeten, heb het altijd druk druk. Laat ik beginnen met stage. Waar ik jullie de vorige keer verteld heb over de Rainbow smiles, dat we hier voor vooral mee bezig zijn is dit nu drastisch veranderd. We zijn er zeker nog mee bezig hoor, maar samen met Lotte doe ik nu nog een project. Ik ga onderzoek doen bij het project Sports Outreach. Zoals eerder verteld worden midden in de townships sport activiteiten gedaan met kinderen, met als doel ze lifeskills aan te leren. Ik hoor je denken.. Lifeskills? Wat bedoel je daarmee? Verschillende thema staan centraal: HIV/AIDS, verantwoordelijkheid, respect, persoonlijke hygiëne, samenwerken en ga zo maar door. De meeste kinderen komen uit een thuissituatie waar deze essentiële thema's niet worden meegegeven. Het is dus van groot belang dat ze dit leren tijdens dit project. Nu hebben we gezien dat er zo'n 40 kinderen komen en er zijn 2/3 mentors die dit leiden. Dit is een grote taak voor hen, omdat je niet voor iedereen de aandacht kunt hebben met zo'n grote hoeveelheid aan kinderen. Hetgene wat we geobserveerd hebben is dat niet alle kinderen participeren tijdens deze activiteiten, waardoor ze niet kunnen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Ontzettend zonde, nu gaan wij onderzoeken hoe dit komt, wat belangrijk is voor de betrokkenen en wat we kunnen betekenen voor de organisatie. Alles in samenwerking met de mentors, zodat het sustainable is en dat zij verder kunnen met de handvaten die wij geven met de uitkomsten van ons onderzoek..


Mijn weekend is van zaterdag tot maandag en ik kan je mededelen.. Ik zit niet stil tijdens mijn weekenden. Vorige week zijn we naar Stellenbosch geweest, naar een leuk marktje geweest. Super leuk nieuw tasje gekocht, echt leer en best goedkoop jippie! Mijn andere tasje kon echt niet viel uit elkaar, leek wel een zwerver. Ik wilde niet langer bekend staan als ''silvie met haar kapotte tas''. Dus ik moest wel, snap je wel toch? Ik kom daar sowieso nog een keer terug, zag nog meer leuke tasjes..
Daarna zijn we gaan stappen, altijd leuk! Wat me toch wel blijft verbazen is de rol van ''apartheid'' in het heden. Er waren bijvoorbeeld twee clubs naast elkaar. Bij een club alleen maar 'witte' mensen en bij de andere club alleen maar 'gekleurde/zwarte'. Wat een triester voorbeeld is een recente werksituatie. Bij Sports Outreach wilde we netball spelen, maar dit was wat ik te horen kreeg: I am black, I am not playing with coloured people. I only play with black people. Ik schrok hier van... Dat doet je beseffen welke impact de ''apartheid' nog steeds heeft.

Maandag met een groep Lions Head beklommen, viel me enorm mee. Had het zeker zwaarder verwacht. Het uitzicht was adembenemend. Het enige jammer was dat er duizenden vliegen waren bij het uitzichtpunt.. Dus dat was niet zo prettig. Met het maken van foto's zaten er vliegjes op je armen, benen en in je haar. Maar de foto's en het uitzicht waren deze struggles allemaal waard. Op naar tafelberg! Im readyyyy.

Verder heb ik heel veel dingen gedaan zoals: shoppen, naar het strand geweest, naar bo kaap geweest, campsbay, gekayakt op zee met jawel... zeehondjes. Bios (jawel Bridget Jones). Naar een theater voorstelling geweest in City Hall, super gaaf en cheap. I'll be back...

Ik kijk ontzettend uit naar vrijdag, want dan heb ik vakantie. En niet zomaar een vakantie... Ik ga de garden route doen yihaaaaa. Een roadtrip van de West kaap naar Oost kaap. We gaan naar verschillende plaatsen en gaan super gave dingen doen: ziplinen, surfen, canooying, safari, mooie wandelingen maken door deze adembenemende natuur! Hierover meer in mijn volgende blog.

Enkele weetjes:
Wist je dat.... Ik nog niet het recept voor de brownies heb gevonden.
Wist je dat.... Het hier langzamerhand zomer wordt.
Wist je dat.... Ze hier hele slechte kazen hebben.
Wist je dat..... Wij een schoonmaakster hebben (is verplicht en trouwens erg goedkoop).
Wist je dat... Dat ik ook ziek ben geworden met kajakken op zee. Oh wat kunnen die golven fijn zijn, kon er nog wel bij na mijn vliegtuig reis of hell.
Wist je dat.. Dit het einde van mijn blog was, doeiii!



  • 27 September 2016 - 22:58

    Manoek:

    Weer vol enthousiasme je blog gelezen! Echt gave dingen doe je daar!!

  • 27 September 2016 - 23:55

    Willy:

    Hé Silvie, wat een ervaring; kijk, help, beleef en geniet!! Ik ben jaloers!! kus Papa!!

  • 28 September 2016 - 09:49

    Edith:

    Hoi Silvie. Wat een prachtig verhaal. Ik lees dat je het heel goed naar je zin hebt. Heel veel succes nog en genieten xx

  • 28 September 2016 - 15:59

    Mariette:

    De bloggies, I love it.
    Heerlijk om te lezen.
    Doe vooral je ding.
    Op alle fronten een indrukwekkende ervaring die je opdoet.
    Dikke knuffel mama

  • 28 September 2016 - 20:08

    Marlou:

    Wat een ervaringen. Super dat je dit allemaal mag meemaken. Fijne vakantie en pas goed op jezelf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silvie

Actief sinds 02 Aug. 2016
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 3914

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2016 - 12 Januari 2017

Minor in Zuid-Afrika!

Landen bezocht: